.

07 iunie 2013

10 Filme Favorite - Mihnea Columbeanu (Pitbull)

  Regizor, scenarist, asistent de regie, critic de film, traducător, redactor și chiar actor în câteva roluri mici ("actor n-am fost niciodată, m-am jucat doar, apărând în rolișoare din filmele la care lucram ca asistent de regie"), domnul Mihnea Columbeanu este cu siguranță mult mai cunoscut publicului larg datorită cronicilor de film publicate ani la rând pe Agenda Liternet.ro și pe site-ul Cinemagia (unde a fost și moderator până în 2011) sub pseudonimul de Pitbull.

Cele "10 Filme Favorite" ale sale sunt de fapt 11 și asta pentru că unul dintre ele este unic și stă cu mult deasupra tuturor celorlalte 10.


Este vorba de Stalker (1979)

"Considerat de mulţi capodopera întregii sale opere, "Stalker" este un film unic atât ca fond, cât şi ca formă, de o inepuizabilă bogăţie şi profunzime a sensurilor, şi filmat cu o expresivitate plastică inegalabilă. Amprenta sa aparte s-a imprimat nu numai asupra artei cinematografice (SF şi mainstream), ci şi asupra oricui l-a văzut - şi l-a înţeles, în măsura posibilului, căci e unul dintre cele mai criptice filme făcute vreodată. În plan atât personal, cât şi general, "Călăuza" ne conduce într-o lume care nu mai e aceeaşi cu cea cunoscută înainte."

1. Citizen Kane (1941)

"De ce e genial "Rosebud"? Lăsând la o parte trimiterea la mugurul feminităţii lui Marion Davis (un banc genial în sine), săniuţa lui Charlie Kane e recunoscută drept una dintre cele mai laconice chei ale unui destin omenesc prin faptul că prilejuieşte decriptarea retrospectivă a filmului într-un sens aproape karmic: Kane nu era pregătit spiritual pentru acea putere pe care urma să i-o dăruiască, în cele din urmă, ambiţia nesăbuită a mamei. Doar o optică tezistă ar putea interpreta Citizen Kane ca pe un pamflet de stânga la adresa capitalismului. Capodopera lui Orson Wells nu dezbate datumul oligarhiei ca atare, ci tema mult mai complexă, dramatică şi dificilă a parvenitismului."



"De bună seamă, unul dintre cele mai mari filme ale tuturor timpurilor, prezenţă certă în top-ten-ul mondial al oricărui cinefil ce se respectă. Epocala ecranizare după "Platonov" (sau "Un Hamlet de provincie") impune cel mai precis şi puternic inefabilul personalităţii artistice a lui Mihalkov: incisiv, meticulos, crud, tandru, sfâşietor, abisal...
Nu cred că există în istoria filmului universal o mai genială armonizare de tragic şi comic, o dramă mai zguduitoare decât zbaterea lui Mihail Vasilievici, cel care urlă că "am treizeci şi cinci de ani şi n-am făcut nimic!", în timp ce soţia aleargă după el să-i trântească pălăria-n cap ca să nu răcească, şi-n cele din urmă cad amândoi în apa pân-la genunchi - cumplit final, pe "Una furtiva lacrima" de Donizetti...! Aici, Mihalkov a lucrat în primul rând cu actorii - o distribuţie de-a dreptul sacru-monstruoasă, mânată cu biciul geniului spre sublim... şi cu imaginea, picturala fotografie a lui Pavel Lebeşev... şi cu muzica - Eduard Artemiev, evident! ...Fără a uita, desigur, că totul se revendică de la Cehov - care, la rândul lui, alături de toţi ceilalţi, tot de sub Mantaua lui Gogol se trage!"




"Unul dintre cele mai bune filme din istoria cinematografului, "One Flew Over the Cuckoo's Nest" ("Zbor peste un cuib de cuci" - 1975, Milos Forman), s-a bazat de asemenea pe un roman de mare valoare, publicat în 1962 de Ken Kesey - un autor contra-cultural care se considera situat între beatnik-ii din anii '50 şi hippies-ii anilor '60. Ambele opere propun viziuni revoluţionare asupra universului psihiatric. Kesey, care lucrase în schimbul de noapte la Spitalul Veteranilor Menlo Park, a ajuns la concluzia că pacienţii nu erau cu adevărat nebuni, ci doar inadaptaţi la convenţiile comportamentale din societate, iar Forman a dus substanţa poveştii mai departe, construindu-şi filmul ca pe o parabolă a totalitarismului (atât comunist, dată fiind originea sa cehă, cât şi, în plan mai subtil, american). Una dintre principalele sale intervenţii asupra romanului a constat în mutaţia aplicată Şefului Bromden, naratorul, care rămâne cale de jumătate din film un personaj de fundal, închis în surdo-muţenia sa simulată, pentru a-şi atinge abia spre final statutul eroic - formulă care l-a nemulţumit pe Kesey, pe lângă distribuirea lui Jack Nicholson ca Randle Patrick McMurphy (rol în care el îl dorise pe Gene Hackman). Obiectiv vorbind, însă, adaptările lui Forman au fost absolut adecvate, demonstrând diferenţele majore dintre specificul literar şi cel cinematografic, iar cele două opere au influenţat decisiv mentalitatea faţă de problemele psihice, sociale şi politice ale lumii."





9. Les quatre cents coups (1959)


10. Pădurea spânzuraților (1965)

"Pe lângă fidelitatea remarcabilă faţă de litera şi mai ales spiritul romanului (în parametrii proprii oricărei adaptări de la literatură la film), capodopera lui Ciulei, premiată la Cannes pentru Cel mai bun regizor şi nominalizată la Palme d'or, se impune ca fiind filmul nostru suprem atât prin conţinutul profund, dens, universal (dincolo de datele naţionale specifice), prin structura complexă şi coerentă, şi mai ales prin creativitatea şi rafinamentul mijloacelor vizuale, de o inventivitate realmente revoluţionară şi o valoare expresivă fără egal. Nu putem omite nici creaţiile antologice ale actorilor Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Emmerich Schaffer, Ana Szeles, ştefan Ciubotăraşu, Gina Patrichi, Emil Botta, Kováks György (şi mulţi alţii), formaţiunea sa teatrală conferindu-i lui Ciulei un autentic satut demiurgic în lucrul cu actorul."


Poate par niște alegeri "fițoase" pentru cinefilii tineri sau pentru cei care s-au concentrat doar pe cinematografia americană, dar filmele alese sunt filme care au scris istoria cinematografiei mondiale. Eu am bifat doar 5 din cele 11, așa că pe celelalte 6 abia aștept să le văd în viitorul apropiat.
Mulțumesc de participare.

7 comentarii :

  1. Răspunsuri
    1. Stimate domnule Columbeanu, stiu ca a va scrie aici nu este tocmai cea mai indicata cale prin care sa pot lua, cumva, legatura cu dumneavoastra, dar v-as ruga, daca binevoiti, sa imi dati o adresa de mail la care sa va pot scrie. Este vorba de un filmulet pe care l-am facut si despre care vreau sa va cer parerea. V-as fi scris pe facebook, dar nu am si nici nu intentionez sa-mi fac. Adresa mea este: jammie_rain@yahoo.com. Va multumesc. Cu stima, raluca b.

      Ștergere
    2. Mailul domnului Columbeanu este mihneacolumbeanu@yahoo.com , succes!

      Ștergere
    3. multumeeeesc!!!!! sunt un om fericit. Chiar voiam sa adaug un PS in care sa-i spun ca nu are niciun motiv sa-mi dea mail-ul (nu am facut o facultate de profil, nu am calcat in viata mea pe un platou de filmare etc etc etc). Dar filmul asta (de vreo 50 de min si facut in vreo 2 saptamani) - facandu-l - am avut senzatia ca e cel mai bun lucru pe care l-am facut vreodata. Va raman pofund indatorata.Numai bine, r.

      Ștergere
    4. Acum că m-ai făcut și pe mine curios, poate îl primesc și eu pe mail.
      cinefiluldeserviciu@yahoo.com sau cinefiluldeserviciu@gmail.com dacă ai plăcerea.

      Ștergere
    5. ...hm.... ok. Va eram, oricum, datoare.

      Ștergere
  2. Nu am vazut nici un film , ce rusinos

    RăspundețiȘtergere