Regizor, scenarist, asistent de regie, critic de film, traducător, redactor și chiar actor în câteva roluri mici ("actor n-am fost niciodată, m-am jucat doar, apărând în rolișoare din filmele la care lucram ca asistent de regie"), domnul Mihnea Columbeanu este cu siguranță mult mai cunoscut publicului larg datorită cronicilor de film publicate ani la rând pe Agenda Liternet.ro și pe site-ul Cinemagia (unde a fost și moderator până în 2011) sub pseudonimul de Pitbull.
Cele "10 Filme Favorite" ale sale sunt de fapt 11 și asta pentru că unul dintre ele este unic și stă cu mult deasupra tuturor celorlalte 10.
Este vorba de Stalker (1979)
"Considerat de mulţi capodopera întregii sale opere, "Stalker" este un film
unic atât ca fond, cât şi ca formă, de o inepuizabilă bogăţie şi
profunzime a sensurilor, şi filmat cu o expresivitate plastică
inegalabilă. Amprenta sa aparte s-a imprimat nu numai asupra artei
cinematografice (SF şi mainstream), ci şi asupra oricui l-a văzut - şi
l-a înţeles, în măsura posibilului, căci e unul dintre cele mai criptice
filme
făcute vreodată. În plan atât personal, cât şi general, "Călăuza" ne
conduce într-o lume care nu mai e aceeaşi cu cea cunoscută înainte."
1. Citizen Kane (1941)
1. Citizen Kane (1941)
"De ce e genial "Rosebud"? Lăsând la o parte trimiterea la mugurul
feminităţii lui Marion Davis (un banc genial în sine), săniuţa lui
Charlie Kane e recunoscută drept una dintre cele mai laconice chei ale
unui destin omenesc prin faptul că prilejuieşte decriptarea
retrospectivă a filmului într-un sens aproape karmic: Kane nu era pregătit spiritual pentru acea putere pe care urma să i-o dăruiască, în cele din urmă, ambiţia nesăbuită a mamei. Doar o optică tezistă ar putea interpreta Citizen Kane
ca pe un pamflet de stânga la adresa capitalismului. Capodopera lui
Orson Wells nu dezbate datumul oligarhiei ca atare, ci tema mult mai
complexă, dramatică şi dificilă a parvenitismului."
"De bună seamă, unul dintre cele mai mari filme
ale tuturor timpurilor, prezenţă certă în top-ten-ul mondial al
oricărui cinefil ce se respectă. Epocala ecranizare după "Platonov" (sau
"Un Hamlet de provincie") impune cel mai precis şi puternic inefabilul
personalităţii artistice a lui Mihalkov: incisiv, meticulos, crud,
tandru, sfâşietor, abisal...
Nu cred că există în istoria filmului universal o mai genială armonizare
de tragic şi comic, o dramă mai zguduitoare decât zbaterea lui Mihail
Vasilievici, cel care urlă că "am treizeci şi cinci de ani şi n-am făcut
nimic!", în timp ce soţia aleargă după el să-i trântească pălăria-n cap
ca să nu răcească, şi-n cele din urmă cad amândoi în apa pân-la
genunchi - cumplit final, pe "Una furtiva lacrima" de Donizetti...!
Aici, Mihalkov a lucrat în primul rând cu actorii - o distribuţie de-a
dreptul sacru-monstruoasă, mânată cu biciul geniului spre sublim... şi
cu imaginea, picturala fotografie a lui Pavel Lebeşev... şi cu muzica -
Eduard Artemiev, evident! ...Fără a uita, desigur, că totul se revendică
de la Cehov - care, la rândul lui, alături de toţi ceilalţi, tot de sub
Mantaua lui Gogol se trage!"
"Unul dintre cele mai bune filme din istoria cinematografului, "One Flew Over the Cuckoo's Nest" ("Zbor peste un cuib de cuci" - 1975, Milos Forman), s-a bazat de asemenea pe un roman de mare valoare, publicat în 1962 de Ken Kesey
- un autor contra-cultural care se considera situat între beatnik-ii
din anii '50 şi hippies-ii anilor '60. Ambele opere propun viziuni
revoluţionare asupra universului psihiatric. Kesey, care lucrase în
schimbul de noapte la Spitalul Veteranilor Menlo Park, a ajuns la
concluzia că pacienţii nu erau cu adevărat nebuni, ci doar inadaptaţi la
convenţiile comportamentale din societate, iar Forman a dus substanţa
poveştii mai departe, construindu-şi filmul ca pe o parabolă a totalitarismului (atât comunist, dată fiind originea sa cehă, cât şi, în plan mai subtil, american).
Una dintre principalele sale intervenţii asupra romanului a constat
în mutaţia aplicată Şefului Bromden, naratorul, care rămâne cale de
jumătate din film
un personaj de fundal, închis în surdo-muţenia sa simulată, pentru a-şi
atinge abia spre final statutul eroic - formulă care l-a nemulţumit pe
Kesey, pe lângă distribuirea lui Jack Nicholson
ca Randle Patrick McMurphy (rol în care el îl dorise pe Gene Hackman).
Obiectiv vorbind, însă, adaptările lui Forman au fost absolut adecvate,
demonstrând diferenţele majore dintre specificul literar şi cel
cinematografic, iar cele două opere au influenţat decisiv mentalitatea
faţă de problemele psihice, sociale şi politice ale lumii."
9. Les quatre cents coups (1959)
10. Pădurea spânzuraților (1965)
"Pe lângă fidelitatea remarcabilă faţă de litera şi mai ales spiritul
romanului (în parametrii proprii oricărei adaptări de la literatură la film), capodopera lui Ciulei, premiată la Cannes pentru Cel mai bun regizor şi nominalizată la Palme d'or, se impune ca fiind filmul
nostru suprem atât prin conţinutul profund, dens, universal (dincolo de
datele naţionale specifice), prin structura complexă şi coerentă, şi
mai ales prin creativitatea şi rafinamentul mijloacelor vizuale, de o
inventivitate realmente revoluţionară şi o valoare expresivă fără egal.
Nu putem omite nici creaţiile antologice ale actorilor Victor Rebengiuc,
Mariana Mihuţ, Emmerich Schaffer, Ana Szeles, ştefan Ciubotăraşu, Gina
Patrichi, Emil Botta, Kováks György (şi mulţi alţii), formaţiunea sa
teatrală conferindu-i lui Ciulei un autentic satut demiurgic în lucrul
cu actorul."
Poate par niște alegeri "fițoase" pentru cinefilii tineri sau pentru cei care s-au concentrat doar pe cinematografia americană, dar filmele alese sunt filme care au scris istoria cinematografiei mondiale. Eu am bifat doar 5 din cele 11, așa că pe celelalte 6 abia aștept să le văd în viitorul apropiat.
Mulțumesc de participare.
Mulțumesc de participare.
Moultzamme froumosse! :)
RăspundețiȘtergereStimate domnule Columbeanu, stiu ca a va scrie aici nu este tocmai cea mai indicata cale prin care sa pot lua, cumva, legatura cu dumneavoastra, dar v-as ruga, daca binevoiti, sa imi dati o adresa de mail la care sa va pot scrie. Este vorba de un filmulet pe care l-am facut si despre care vreau sa va cer parerea. V-as fi scris pe facebook, dar nu am si nici nu intentionez sa-mi fac. Adresa mea este: jammie_rain@yahoo.com. Va multumesc. Cu stima, raluca b.
ȘtergereMailul domnului Columbeanu este mihneacolumbeanu@yahoo.com , succes!
Ștergeremultumeeeesc!!!!! sunt un om fericit. Chiar voiam sa adaug un PS in care sa-i spun ca nu are niciun motiv sa-mi dea mail-ul (nu am facut o facultate de profil, nu am calcat in viata mea pe un platou de filmare etc etc etc). Dar filmul asta (de vreo 50 de min si facut in vreo 2 saptamani) - facandu-l - am avut senzatia ca e cel mai bun lucru pe care l-am facut vreodata. Va raman pofund indatorata.Numai bine, r.
ȘtergereAcum că m-ai făcut și pe mine curios, poate îl primesc și eu pe mail.
Ștergerecinefiluldeserviciu@yahoo.com sau cinefiluldeserviciu@gmail.com dacă ai plăcerea.
...hm.... ok. Va eram, oricum, datoare.
ȘtergereNu am vazut nici un film , ce rusinos
RăspundețiȘtergere